Pages

“Orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan soleh, kelak akan Kami masukkan ke dalam syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah telah membuat suatu janji yang benar. Dan siapakah yang lebih benar perkataannya dari pada Allah?”
(An-Nisa : 122)

MANDI HARI JUMAAT DAN BERHIAS, APAKAH UMUM UNTUK LELAKI DAN WANITA?


Pertanyaan.

Syaikh Muhammad bin Shalih Al-UtHaimin ditanya : Mandi DI Jumaat dan berhias pada hari itu, apakah umum untuk lelaki dan wanita? Bagaimanakah hukum mandi sebelumnya, iaitu sehari atau dua hari sebelumnya?
Jawapan

Hukum ini hanya khusus bagi lelaki kerana orang yang menghadiri solat Jumaatlah yang dituntut untuk berhias ketika keluar. Sedangkan wanita tidak dituntut melakukan hal tersebut. Akan tetapi,  sesiapa sahaja jika pada tubuhnya terdapat kotoran, dia hendaklah membersihkannya. Ini kerana ia termasuk dalam perkara terpuji yang tidak layak untuk ditinggalkan.

Adapun melakukan mandi Jumaat sehari atau dua hari sebelumnya, maka ia tidak berfaedah. Ini kerana hadis yang menerangkan hal tersebut menyebutkan  bahawa mandi Jumaat khusus dilakukan pada hari Jumaat bermula daripada terbit fajar sehinggamenjelang solat Jumaat. Inilah waktu mandi Jumaat, sedangkan melakukannya sehari atau dua hari sebelumnya, maka hal itu tidak akan memperolehi sebagai mandi Jumaat. Dan Allah lah yang member taufiq
[Disalin dari kitab Majmu Fatawa Arkanil Islam, edisi Indonesia Majmu Fatawa Solusi Problematika Umat Islam Seputar Akidah dan Ibadah, Penulis Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin, Penerjemah Furqan Syuhada,Qosdi Ridwanullah. Terbitan Pustaka Arafah]